Personalisti, HR špecialisti, interní lektori, ale aj výrobní manažéri diskutovali v Žiline a v Žiari nad Hronom spolu s odborníkmi zo spoločnosti IPA Slovakia o nových príležitostiach rozvoja ľudského, ale i výrobného potenciálu prostredníctvom vzdelávania. Každá firma chce patriť medzi jednotky vo svojom odbore a aktívne reagovať na potreby trhu. Investícia do rozvoja ľudí má okamžitú návratnosť v podobe proaktivity zo strany zamestnanca a zvýšenia jeho kompetencií. Mať kvalitných ľudí, ktorí sú aktívne zapojení do procesu zmien, dokonca ich sami iniciujú, je väčšou konkurenčnou výhodou ako hala plná najmodernejších technológií.Vzdelávanie je nástroj zlepšovania. Správne zadefinovanie vzdelávacích potrieb a využitie potenciálu zamestnancov prinesie firme benefity v podobe angažovaných ľudí, ktorí sú schopní nielen reagovať na zmeny, ale ich aj predvídať. Na turbulentné premeny na trhu, neustály vývoj nových technológií a zvyšujúce sa nároky zákazníkov, je nutné odpovedať rýchlo a efektívne. Klúčovým prvkom zmeny nie sú stroje a prepracované technologické postupy, ale človek a jeho potenciál. Workshop „Nové trendy vo vzdelávaní“ priniesol účastníkom nielen inšpirácie, ale aj odpovede na otázky:Aká je návratnosť investovaných nákladov do vzdelávania?Mnohé spoločnosti investujú do vzdelávania svojich zamestnancov nemalé peniaze. Majú na jednotlivých oddeleniach vyškolených ľudí s troma certifikátmi, ktorí však nie sú schopní realizovať potrebné zmeny a implementovať naučené vedomosti do praxe. Externé poradenstvo v tejto oblasti pomôže správne identifikovať možný potenciál u zamestnanca a nasmerovať ho na získanie potrebných zručností a vedomostí. Výber vzdelávacej aktivity by nemal byť náhodný, orientovaný na cenu, prípadne dostupnosť. Ak má byť vzdelávanie návratnou investíciou, je potrebné „ušiť ho na mieru“. Malo by reflektovať potreby trhu a zároveň individuálne potreby firmy.Vo výrobných spoločnostiach zohrávajú dôležitú úlohu majstri. Ako tímlídri riadia vo väčšine firiem až 80 percent zamestnancov, sú hlavnými nositeľmi výrobného know-how. Otázky účastníkov workshopu smerovali najmä k praktickému využitiu získaných zručností: dokáže vyškolený človek – majster – iniciovať a presadiť potrebné zmeny? Vysoká odbornosť musí ísť ruka v ruke s manažérskymi schopnosťami. Obsahom vzdelávacieho programu Školy majstrov vo výrobe, je kombinácia praktických zážitkových tréningov pre odborný ale aj osobnostný rast. Ročné odborné programy zamerané hlavne na praktické riešenie konkrétnych projektov priamo na dielňach či jednotlivých oddeleniach, garantujú stopercentnú návratnosť.Master štúdium priemyselného inžinierstva má viac ako 150 absolventov, ktorí sú vo svojich firmách nositeľmi zmien, vyčíslené úspory sa pohybujú v rozmedzí 20-tisíc až 900-tisíc Eur ročne. Absolvent Master štúdia, David Fiala z kolínskej spoločnosti zameranej na elektroinštalácie, na workshope odprezentoval Master projekt s konkrétnymi prínosmi pre svoju firmu. Na základe jeho slov účastníci pochopili, že v tomto prípade nejde o vzdelávanie pre vzdelávanie. Stopercentná garancia návratnosti tohto programu vychádza z reálneho zhodnotenia vstupov – investície do vzdelávania a výstupov – prínosy pre firmu. Nielen vo výrobe, ale aj v nevýrobných procesoch sú veľké rezervy. V októbri štartuje IPA Slovakia Master štúdium štíhlej administratívy. Ročné praktické štúdium zamerané na kvalitu a zefektívnenie administratívnych činností. Garantka tohto programu, Jana Musilová, spolu s ostatnými lektormi, pripravila kombináciu vzdelávacích modulov, ktoré nasmerujú absolventa štúdia k nastaveniu stabilne fungujúcich administratívnych procesov. Aj tento program vychádza z konkrétnych potrieb praxe a niekoľko tisíc hodín strávených pozorovaním a vyhodnocovaním efektivity práce u našich zákazníkov.Najnovšie trendy vo vzdelávaní sú orientované na správne nasmerovanie samotného vzdelávania a jeho návratnosť do jedného roka. Rozvíjať ľudský potenciál vo firmách znamená podať ruku príležitosti a spolu so svojimi zamestnancami nastúpiť cestu zlepšenia.