Podnikateľská univerzita

Spojenie slov podnikanie a univerzita znie trochu ako oxymoron. Svet pozná úspešných podnikateľov, ktorí na univerzitu nikdy nechodili, alebo ju predčasne opustili a napriek tomu (alebo skôr práve preto) vybudovali úspešné firmy. Na druhej strane poznám univerzitných profesorov a vynikajúcich absolventov, ktorí sa pokúsili podnikať a úspešní neboli. Spomínam si na jednu absolventku štúdia manažmentu a podnikania, ktorú to, čo sa v škole naučila, v podnikaní viac brzdilo, ako jej pomáhalo – nemala odvahu začať podnikať, bez všetkých tých analýz a plánov, ktoré ju naučili páni profesori v škole. Na druhej strane som stretol ľudí, ktorí s intuíciou, schopnosťou rýchlo korigovať chyby a učiť sa vybudovali špičkové firmy bez toho, aby študovali podnikanie, manažment alebo leadership. Prečo je to tak? Podnikanie je predovšetkým o schopnosti urobiť akciu, krok, dosiahnuť výsledok a štúdium na univerzite je väčšinou o popisovaní a plánovaní týchto krokov. Mnohé učebnice o manažmente a podnikaní vychádzajú z podnikateľských príbehov z minulosti, ale dnešná doba sa výrazne zmenila. Niektoré teórie o strategickom manažmente, marketingu, riadení podniku ako stroja, podnikateľských plánoch a inováciách sú dnes skôr na škodu ako na úžitok podnikateľa a možno je lepšie o nich nevedieť, ako podľa nich postupovať. Čo sa zmenilo? Niekoľko príkladov. Vráťme sa k otázke podnikania a štúdia na univerzite. 
Potrebujú podnikatelia študovať na univerzite? Dá sa vôbec podnikanie naučiť? Aké sú kľúčové znalosti podnikateľa a kde by sa ich mal naučiť? Ak človek skúma rôzne profesie, tak zistí, že na to, aby mohol niekto robiť lekára, musí študovať 6 rokov a potom ho čakajú ďalšie roky atestácie. Podobne sú na tom právnici, učitelia, projektanti a pod. Sú však dve profesie, ktoré nemajú definované ani kvalifikačné predpoklady a nemajú ani systém prípravy – politici a podnikatelia. Jan Antonín Baťa pred rokmi hovoril o potrebe vytvoriť Podnikateľskú univerzitu, ktorá bude pripravovať podnikateľov a tí budú vytvárať pracovné miesta. Pred rokmi sme s profesorom Milanom Zeleným z Fordham University New York začali koncipovať základné princípy takejto školy: V posledných 3 rokoch sme pod hlavičkou IPA Slovakia spustili prvé dve skupiny dvojročného štúdia na takejto škole. Prihlásili sa majitelia výrobných, vývojových, obchodných, poľnohospodárskych firiem aj firiem z oblasti služieb, manažéri z medzinárodných a domácich firiem Výučba prebiehala vo viacerých úspešných podnikoch (OMS Lighting, Elcom, ESET, Salve Group, Borcad, Linet, 2N Telekomunikace, 3M, Rodinný pivovar Bernard a i.) a na rôznych podujatiach vystúpili viaceré známe osobnosti – napr. Peter Krištofovič (Salve Group), Milan Zelený (Fordham University), Stanislav Bernard (Rodinný Pivovar Bernard), Ivan Boruta, Petr Míl (Borcad), Miloslav Karaffa (Elcom), Miroslav Trnka (ESET), Vladimír Levársky (OMS Lighting), Oldřich Stejskal, Miroslav Hofman (2N Telekomunikace), Miroslav Kunsch (Ipesoft), David Vrba, Jan Mašek (3M Česko), Ľubomír Plško (Konštrukta Industry), Štefan Súkeník (Kinekus), Marián Kolník, Zoltán Demján (Franklin Covey), Rastislav Kulich (Google Slovensko), Ján Šlinský (Agrokruh), Patrik Paul (Paul+ Murín Creative), Daniel Hevier (Hevi), Ján Semaňák (Karloff), Norbert Brath (Embraco), Michal Poppe (BlueWeb), Tomáš Kolář (Linet Group), Július Berith (VRM), Ivan Baťka (Fosfa), Juraj Karpiš (Iness), Michal Meško (Martinus), Peter Pallo (Idona), a ďalší. Pri bilancovaní pridanej hodnoty účastníci sami definovali predovšetkým nasledovné prínosy: Čo ďalej? Nebudeme sa uchádzať o žiadne akreditácie, hlavnou akreditáciou budú spokojní podnikatelia s úspešnými firmami. Budeme ďalej dolaďovať jednotlivé moduly, ešte viac sa sústredíme na praktické výsledky štúdia priamo v podnikoch účastníkov a budeme neustále rozširovať tím kvalitných učiteľov a kaučov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *